Meniu
Cos de Cumparaturi

Fragmente dintr-un carnet gasit / Femei

Fragmente dintr-un carnet gasit / Femei
-25 %
Fragmente dintr-un carnet gasit / Femei
Editura Cartex Mihail Sebastian
Disponibilitate: La Cerere
Timpul de livrare difera in functie de editura/furnizor si poate fi mai mare de 24-48 de ore, dar in general comenzile se livreaza rapid. Apelati pentru detalii suplimentare! Atentie: nu plasati comanda daca nu sunteti dispusi sa asteptati mai mult de 48 de ore pentru venirea produselor!
15,75 Lei
21,00 Lei
  • Cod: 9786068893198
  • Nr. pagini: 192
In cazul produselor cu reducere aplicata: pretul taiat reprezinta pretul recomandat de producator. Pretul de vanzare este cel de culoare rosie.
Metode de Livrare
Bucuresti - 10 Lei (Curier Rapid)
Provincie - 18 Lei (Curier Rapid)

Ridicare din Magazin (Bucuresti) -> Locatie
Livrarea este GRATUITA pentru comenzi in valoare de minim 250 Lei!
Nu efectuam livrari in afara teritoriului Romaniei. / We don't ship outside Romania.
Detalii aici...
Atentie: Termenele de livrare sunt valabile doar in cazul in care produsele comandate sunt in stocul depozitului si incepand din momentul in care coletul a fost preluat de catre firma de curierat. Stocul depozitului nu este legat de site. Nu plasati comanda daca nu sunteti dispusi sa asteptati mai mult de 48 de ore pentru venirea produselor!
Despre Editura CARTEX 2000
Despre Editura CARTEX 2000
Grupul de edituri Cartex a intrat pe piata de carte in anul 2000, intr-un spatiu editorial foarte dens. A inceput prin a edita literatura romana canonica, dar foarte curand interesul publicului a determinat extinderea spre zona traducerilor.
Astazi, cititorii se pot intalni cu o serie de autori fundamentali si cu carti esentiale din spatiul beletristicii romanesti si universale aparute sub siglele Cartex si Roxel.
Unul dintre principalele obiective ale grupului de edituri Cartex este acela de a configura pentru publicul romanesc o biblioteca a cartilor indispensabile in formarea umanista a oricarui intelectual roman.

Debutul ca prozator al lui Mihail Sebastian cu Fragmente dintr-un carnet gasit (1932) nu iese din linia tematica a congenerilor sai, glosand aforistic pe marginea aventurii cunoasterii, a tragicului, a ratarii, a luciditatii in amor, a revoltelor spiritului si, in registru gidian, a degajarii plenare etc. Fragmentele…, de fapt o autofictiune camuflata diaristic dupa metoda de autenticizare larg utilizata de scriitorii secolului al XIX-lea, sunt toate „126 pagini – hartie comerciala – scrise marunt, regulat, fara stersaturi“.

Naratorul anonimizat din cele 24 de capitole foarte scurte noteaza, totusi, intamplarile deloc eroice, face observatii psihosociologice despre iubiri pasagere, cauta cu astutie sa prinda din zborul inertial natura pasiunilor, in fine, judeca faptele proprii sau ale celorlalti cu o detasare jucata ca plictiseala deziluzionata. Avem de‑a face cu forma aceea de negationism specific spiritelor oripilate de ratare, in conditiile in care ratarea este chiar proteza pentru actiune a individului. In carnetul gasit pe podul Mirabeau e vorba de „umilinta de a rata“. Cu toate acestea, imunizarea se face printr-un rationament banal, dar spinal: „Ratezi cand te abati din drumul pe care vrei sa-l urmezi sau cand ajungi acolo unde ti se pare ca ar trebui sa ajungi. Eu insa nu m-am socotit niciodata sortit unui anume drum.“

Este aici o decrizare a sufletelor cautand satisfactii erotice sau morale. Acceptarea coexistentei contrariilor nu inseamna vreo constanta, ci un plus de sens pentru provizorat, care se impaca oarecum cu dispretul pentru Descartes: „Pastrez totusi din vechile mele pasiuni o mare aversiune: Descartes.

Am mai spus-o, cred (caci e unul din cele mai sigure adevaruri ale mele), eu nu sunt un om moral si imi bat joc de asemenea distinctii. Dar cred in nebuni si in eroi si in sfinti.“

Nu sunt de gasit in aceste fraze pretentii apodictice, sunt insa influente stendhaliene si gidiene. Ar putea parea, pe alocuri, ca absenta moralitatii este o poltronerie ieftina, ca regasim alianta intre indiferenta si insuficienta cerebrala. Suntem asigurati ca egotismul deriva dintr-o desertaciune afirmata de psalmist: „Vanitas vanitatum omnia vanitas!“

Contradictia ambivalentei lumii este a cautatorului de pricini pentru toate ideile mari; Sebastian face aici jocul erorilor autenticiste.

Cu aceeasi degajare, muta piesele si ideile, caracterele si situatiile si in Femei, subintitulat roman, tiparit intaia data in 1933, cu o coperta realizata de Margareta Sterian.

Daca pauperitatea epicului din Fragmente… lasa loc silogismelor sau aforismelor, in Femei se construieste cu oarece minutie, cu un plus de observatie psihologica, chiar cu o grija pentru detaliul povestii de viata. Plot-urile sunt relativ simple: Stefan Valeriu trece prin sase experiente erotice pe care le expune amoralist. Portretele si incercarile de fisa psihologica asupra comportamentului femeilor (Renée, Marthe, Odette, Arabela, Emilie, Maria) in intimitate sunt previzibile, dar consistente literar. Nu observatia clinica este cea care ii iese, ci taietura frazei despre pasiunile traite cu indiferenta fata de conventie, cu tot grotescul candorii vinovate, al complexiunii fiintelor mai mult sau mai putin iubite. Felul in care se diversifica tipologiile feminine in contexte erotice uneori bine disimulate in spatele camerei de supraveghere naratoriale, alteori explicite pana la concupiscenta, pare a valida „teza“ lui André Gide privitoare la monovalenta femeii (care nu ar avea caracter, ci doar instincte).