Livrare

Bucuresti - 7 Lei (24-48 ore)
GRATUIT de la 200 Lei

Unele loc. din jud. Ilfov - 7 Lei (24-48 ore)
Lista localitatilor aici...
GRATUIT de la 200 Lei

Provincie - 16 Lei (24-48 ore)
GRATUIT de la 250 Lei

Termenele de livrare sunt valabile doar in cazul in care avem produsul/produsele in stoc. In caz contrar vom fi nevoiti sa apelam la furnizori si timpul de livrare va fi incert, difera in functie de furnizor.

SAU

Ridicare din depozitul nostru (Bucuresti)
Harta catre locatie aici

*La depozit veti beneficia de REDUCERE 20% pentru toate produsele care au reducere mai mica de 20% pe site, cu exceptia editurii C.H. Beck (10%) si Express Publishing (7%).
**Stocul depozitului nu este legat de site si in cazul in care nu avem cantitatea comandata in stoc vom contacta furnizorii pentru a putea onora comanda.
*** Atentie! La depozit se ofera reducere generala de 20% (cu exceptia editurilor la care nu se permite prin contract sa oferim anumite discount-uri) daca nu faceti rezervare.

Detalii complete aici...

29,98 Lei 37,95 Lei
Discount 21%
La cerere
Se consulta stocul depozitului nostru. In cazul in care nu avem produsele in stoc atunci vom face tot posibilul sa le aducem la comanda
Autor(i): George Banu
Editura: Polirom
Colectia: EGO-GRAFII
Aparitie: August 2017
Nr. pagini: 312
Cod: 6765-9 POLIROM
   Distribuie pe Facebook  567 vizualizari

SCENA LUMII

de George Banu

Graffiti si placi memoriale

Cu totii am fost martorii acestui martir al zidurilor

pe care 1-au impus autorii de graffiti, a caror pasiune

se afirma prin agresiunea vizuala, ca si prin dificultatea

ascensiunilor pe margini de poduri sau acoperisuri de

blocuri. Ei aplicau la scara orasului proiectul expre-

sionismului american formulat de Jackson Pollock:

ceea ce era la el all over de atelier, toata panza pictata,

acum se extindea si se generaliza la scara urbana. Ne-au

agasat aceste interventii sistematice ,,dincolo de sens",

cum spunea celebrul psihanalist Daniel Sibony, aceasta

deflagratie vizuala ce ezita intre gest de revolta si expresie

plastica. Prezenta ilicita, ilegala si absurda a graffiti-ului

s-a impus ca o practica anonima, ca o expresie genera-

tionala comuna, motivata prin acelasi apetit de prezenta

polemica, dar totodata de manifestare estetica. Indeosebi

in formatele mari, pe suprafete extinse, autorii de graffiti

atestau adesea o evidenta vocatie artistica. Culori intense,

contururi precise, organizare sigura a planurilor... Exista

genii si printre piratii zidurilor.


Gestul polemic al graffiti-ului, practica rebela care a

marcat reteaua urbana, afirmand o pulsiune agresiva, a

cunoscut o deplorabila recuperare ,,oficiala", ca si cum

astfel primarii descopereau o posibilitate de a decora

orasul. Ceea ce initial deranja se convertea in recuperare

si astfel, institutional asumate, s-au multiplicat pe ziduri

atent alese asecurizante imagini in trompe liceil: gospo-

dine ce deschid fereastra, pensionari comod instalati,

copii fugind dupa o minge. Ele propun idile urbane

acolo unde graffiti-ul se afirma ca gest de opozitie,

dezvaluia rani sau formula amenintari. Ca si teatrul de

strada, odinioara disident, dar redus azi la manifestari

si animatii culturale strict programate, s-a impus tentativa

de a recupera si domestici gestul anarhic al autorilor

de graffiti.


Mai pasionanta e insa aparitia recenta a unor tineri

artisti clandestini, care abandoneaza anonimatul si devin

figuri emblematice ale artei urbane, precum celebrul

Basquiat. Ei au impus street art-ul si sunt expusi chiar

in mari muzee, iar de curand, colectionari fanatici au

decupat bucati de zid pentru a recupera operele ce,

legal, apartin nu artistului, ci celui care e proprietar al

imobilului. Scandal explicabil prin faptul ca pictura

murala in spatiul public ramane interzisa, deci autorul

nu-si poate revendica opera decat cu riscul unei sanctiuni

financiare sau chiar al unei mai drastice penalizari judi-

ciare. Oficial, el poate fi deposedat de opera fara a i se

acorda nici o recompensa. Numele doar i se pastreaza...

consolare onomastica.


In aceste interventii grafice explozive descoperim o

alta practica, de mult utilizata de pictori, careia Michel

Butor i-a consacrat o carte celebra: Cuvintele in pictura.

Autorii de graffiti de asta data nu se mai reduc la

abstractia cromatica si introduc sloganuri si personaje.

Opera le devine enuntiativa sau, uneori, chiar figurativa.

Pe un zid identificam portretul unui cantaret adulat sau

caricatura unui om politic detestat. Altadata mute,

graffiti-urile vorbesc acum... debut de dialog. Citesc

undeva o prima propozitie: ,,Politia e peste tot" si, mai

jos, un raspuns: ,,Dintii scrasnesc". Pe alt perete des-

copar: ,,Viata e altundeva", titlu al unui celebru roman

de Milan Kundera. Un alt exemplu: ,,Tutunul ucide incet"

si replica comica intervine: ,,Ne bucuram, nu ne grabim".

Graffiti-urile instaureaza astfel o socialitate urbana cu

autori si cititori, 0 socialitate nu doar simplu ludica, ci

dinamica, expresie a unor pozitii cenzurate, pe care

presa nu le poate formula: ,,Basarabia e Romania", citim

pe zidurile bucurestene. La Sarajevo, la debutul raz-

boiului, pe zidul postei a aparut un graffiti enorm: ,,Aici

e Serbia", caruia, noaptea urmatoare, i s-a raspuns ironic:

,,Idiotule, aici e posta". Discurs difuz, diseminat, discurs

al zidurilor devenite elocvente. Fara semnatura, ele

afirma public o idee politica, o convingere sociala sau,

ca pe vremuri, o iubire personala. Ignoram autorul, dar

ii sesizam enuntul! Cine sunt acesti soldati ai umbrei,

acesti mesageri ai revoltei? Anonimi sau la marginea

anonimatului, ei isi pun amprenta pe fatada orasului si,

mai ales, inscriu semnatura plastica a unei generatii

rebele. Perspectiva subterana.


La Paris, pe Quai de Bourbon, ma opresc de fiecare

data in fata unei placi, aproape anonima, care desem-

neaza casa unde a locuit Camille Claudel, personaj

recent descoperit si reabilitat, artista de geniu tradata

de doi barbati care, impreuna, au distrus-o si exilat-o in

propria tara, Auguste Rodin, maestrul, si Paul Claudel,

fratele. Dincolo de marcajul identitar al locului, ma

atrage o fraza extrasa din scrisoarea tinerei artiste: [] y

aura toujours quelque chose diabsent, ,,Intotdeauna ne

va lipsi ceva". Imi invit prietenii sa descopere placa si

citesc textul ca echivalentul unui pre-graffiti cultural.

De ce insa ma opresc des in fata acestei placi devenite

...


Categorii in care se regaseste acest produs:
- Literatura romana