Livrare

Bucuresti - 7 Lei (24-48 ore)
GRATUIT de la 200 Lei

Unele loc. din jud. Ilfov - 7 Lei (24-48 ore)
Lista localitatilor aici...
GRATUIT de la 200 Lei

Provincie - 16 Lei (24-48 ore)
GRATUIT de la 250 Lei

Termenele de livrare sunt valabile doar in cazul in care avem produsul/produsele in stoc. In caz contrar vom fi nevoiti sa apelam la furnizori si timpul de livrare va fi incert, difera in functie de furnizor.

SAU

Ridicare din depozitul nostru (Bucuresti)
Harta catre locatie aici

*La depozit veti beneficia de REDUCERE 20% pentru toate produsele care au reducere mai mica de 20% pe site, cu exceptia editurii C.H. Beck (10%) si Express Publishing (7%).
**Stocul depozitului nu este legat de site si in cazul in care nu avem cantitatea comandata in stoc vom contacta furnizorii pentru a putea onora comanda.
*** Atentie! La depozit se ofera reducere generala de 20% (cu exceptia editurilor la care nu se permite prin contract sa oferim anumite discount-uri) daca nu faceti rezervare.

Detalii complete aici...

29,13 Lei 39,90 Lei
Discount 27%
La cerere
Se consulta stocul depozitului nostru. In cazul in care nu avem produsele in stoc atunci vom face tot posibilul sa le aducem la comanda
Autor(i): Asne Seierstad
Editura: Corint
Colectia: Corint Istorie
Aparitie: Iunie 2018
Coperta: normala
Nr. pagini: 480
Dimensiuni: 13 x 20 centimetri
Cod: 9786067933918 CORINT
   Distribuie pe Facebook  674 vizualizari

DOUA SURORI

Din Norvegia in jihadul din Siria

de Asne Seierstad

Prefata

Homo duplex si psihologia radicalizarii

Totul incepe cu o parinteasca ingrijorare: fetele intarzie acasa.

E seara zilei de 17 octombrie 2013. Sadiq si Sara, un cuplu

de emigranti somalezi din Norvegia, intra in legatura cu ele pe

mobil. ,,Cititi e-mailul pe care vi l-am trimis", raspunde fata cea

mare. Multumindu-le respectuos pentru grija si dragostea lor de

pana atunci, Ayan si Leila ii instiintau pe aceasta cale cu privire la

decizia lor stupefianta: ,,Musulmanii sunt atacati din toate partile

si trebuie sa facem ceva. Vrem foarte mult sa-i ajutam pe musulmani,

iar singurul mod in care putem face acest lucru e sa fim alaturi

de ei si la bine, si la greu. Nu mai e de ajuns sa stam acasa si

sa le trimitem bani. Cu gandul acesta ne-am hotarat sa plecam in

Siria si sa-i ajutam pe cei de acolo cu ce putem. Stim ca suna absurd,

dar este haqq (drept) si trebuie sa plecam."

Plecasera la jihad bi'l-sayf (razboiul sfant, razboiul cu sabia

impotriva necredinciosilor). Musulmanii il purtau pentru a se

uni sub un singur calif. Un martir in jihad, spuneau ei, ii va salva

si pe cei apropiati lui in viata de pe pamant, deoarece are privilegiul

alegerii a 70 de rude ca insotitori in rai. A fi credincios, a

te ruga, a da pomana, a tine post, a face pelerinajul la Mecca (cei

cinci stalpi ai islamului) sunt fard al ayn (indatoriri individuale)

ale oamenilor obisnuiti in dunya (viata de pe pamant). Ele gandeau

mai departe, la akhirah (viata de apoi) in jannah (paradis).

Ayan avea 19 ani, iar Leila, 16. Sora cea mare terminase liceul

si lucra la o asociatie de ajutorare a vastnicilor. Un fel de an sabatic 

6 Lavinia Betea

inaintea inceperii facultatii in specializarea relatii internationale.

Minora frecventa prima clasa a unui liceu cu profil de asistenta

sociala si sanatate.

Familia traia in Norvegia de 13 ani. Intai venise tatal, Sadiq,

ca azilant politic, folosind o ingenioasa portita de salvare din grozaviile

razboiului civil somalez. Apoi si-a adus sotia si cei trei

copii - pe fete si pe fratele lor, Ismael. S-au stabilit la Baerum, o

suburbie a orasului Oslo. Printre locatarii instariti din zona au

primit o locuinta sociala, acces la serviciile publice, pasapoarte,

cetatenie norvegiana, drept de munca si de vot. La rubrica ,,nationalitate"

completeaza insa cuvantul compus ,,norvegian-somalez".

Sunt un homo duplex european, de mare actualitate si diversitate

identitara.

Viata occidentala putea fi incredibil de buna pentru adultii

scapati de razboi. Alti doi baieti s-au nascut in familie. Sadiq a

invatat norvegiana, aspira la calificarea de inginer, se angajase la

o sucursala Coca-Cola. Fidela traditiei din fierbintea ei tara natala,

Sara si-a limitat ocupatiile la casa si familie, vorbind exclusiv

limba somaleza. Toti cei cinci copii frecventau scoala cu bune rezultate,

beneficiind in acelasi timp de substantiale ajutoare sociale.

Acasa, intre ei si cu tata comunicau in norvegiana, cu mama,

in limba tarii originare. Echilibrul lui homo duplex e insa fragil.

Pasiunea pentru sport a adolescentului Ismael risca sa-l faca prea

norvegian. Iar fervoarea tot mai sporita cu care fetele se dedica

studiului Coranului si frecventarea moscheilor tind sa le faca tot

mai musulmane.

In primul an de liceu, Ayan a intrat in Islam Net, o organizatie

de factura salafista. Militantismul ei revendica traditia al-salaf

al-salih a primelor trei generatii de dupa Profetul Mahomed.

Miscarea salafista provenea si era intretinuta din tinuturile arabesti

bogate in petrol cu daruri generoase pentru moschei si medrese

din lumea intreaga, dar si burse la Mecca si Medina pentru tineri

promitatori in ,,pescuirea" altor adepti. Se fundamenta pe Coran

si pe hadith (interpretarea cuvintelor, faptelor si obiceiurilor lui 

Prefata 7

Mahomed). Cu doua mii de membri cotizanti, Islam Net era, la

putina vreme dupa infiintare, cea mai mare miscare salafista din

Norvegia. Adeptii ei visau la o lume bazata pe sharia (legea islamica),

imparteau lumea in halal (permis de Allah) si haram (interzis),

clamau certitudinea de a urma calea Profetului Mahomed

si idealul jihad bi'l-sayf.

Altfel, Ayan si Leila petrec multa vreme in camera lor, la calculator.

Nu fac nici pe departe figura de inadaptate. Sunt adolescentele

dezirabile si pentru parintii micii comunitati somaleze, si

pentru profesorii lor. Calitatile si eforturile lor personale prefigurau

stralucitoare perspective in tara de adoptie.

Acestea insa apartin scurtului episod luminos din cartea reputatei

jurnaliste si scriitoare norvegiene Asne Seierstad - abia o

introducere, obturata de ,,bomba" plecarii fetelor la jihad. Dupa

care tatal e victima si eroul naratiunii. ,,Povestea nespusa" a adolescentelor

care s-au alaturat ISIS circula in presa cu acordul lui.

Pornind in cautarea fetelor sale, ,,dezertorul" razboiului din tara

natala reactiveaza tipare ancestrale. ,,Sunt numai un tata" va fi intruna

raspunsul lui la fapte si acuzatii aducatoare de moarte in

iadul Siriei populat cu traficanti, calauze, spioni, contrabandisti si

mai ales factiuni diverse care reclama cu ardoare numele lui Allah

si al Profetului sau.

Cu deosebit talent de romanciera, Asne Seierstad povesteste

despre trecerea clandestina a acestuia, in ambele sensuri, a granitei

dintre Turcia si Siria, despre intelegerile cu calauze si mijlocitori,

despre torturile si asteptarea mortii intr-o temnita sub

acuzatia de spionaj, despre aranjamentele, rugamintile, uneori

minciunile pe care le spune pentru a face rost de bani... O prodigioasa

investigatie in care jurnalistul apeleaza la sursele sale directe

si la documentatia pusa la indemana de institutii scolare,

politie, baze de date s.a. permite concentrarea pe caz.

Fascinanta si terifianta poveste conteaza insa doar ca alegorie

in abordarea complexei chestiuni a aderentei la terorism.

Valoarea intrinseca si durabila a cartii o da metamorfoza 

8 Lavinia Betea

obsesiei tatalui (,,cum a fost posibil?") in dileme a

Prefata 9

noi detinem adevarul asupra vietii de pe pamant si asupra celei

viitoare; necredinciosii (nemusulmanii) ne oprima; vom riposta

cu urgie, caci nu iubesc ei viata cum iubim noi moartea; ii vom

ucide, ii vom decapita, ne vom razbuna!

Parcursul unui islamist spre jihadism a fost sintetizat de catre

un activist al Primaverii Arabe din 2015 in urmatorii pasi:

1. diferentierea noastra: eu fac parte dintr-un grup, ei sunt

dintr-altul;

2. uniformizarea lor: ei sunt cu totii la fel;

3. oprimarea noastra: ei ne asupresc pe noi;

4. vinovatia lor colectiva: ei sunt cu totii complici si faptasi ai

oprimarii noastre;

5. superioritatea noastra: noi suntem cei buni si adevaratii

credinciosi;

6. autoapararea: trebuie sa ripostam la agresiunea lor;

7. violenta noastra: singura solutie pentru o noua ordine.

Incercatul Sadiq vede insa jihadul din Siria ca un razboi generat

de conflicte vechi sau minore intre diverse factiuni care-si

clameaza drepturile, dreptatea si setea de sange. La originea lor

stau aceleasi lucruri: teritorii, putere, resurse. Altfel gandesc fetele

sale.

Potrivit unui studiu de specialitate citat de autoare, participarea

femeilor la jihad e alimentata de trei motive puternice. Intaiul

il reprezinta convingerea ca umma (poporul meu) e oprimat, atacat

si in pericol de distrugere de catre nemusulmani (NATO, Occident,

Rusia, Israel). Al doilea este articulat pe visul intemeierii

califatului. Al treilea este dat de sentimentul datoriei si al conservarii

unei identitati de martir.

Majoritatea adolescentelor fac primul pas printr-un nikah

(casatorie in spirit fundamentalist musulman) cu un jihadist.

In teritoriile sale, Statul Islamic repartizeaza tinerei familii o

locuinta parasita de proprietari cu tot ce se afla inauntrul ei, asigura

gratuitatea electricitatii si a celorlalte utilitati, chiar sclavi

pentru muncile din casa in care stapana se vrea a fi mama a cat 

10 Lavinia Betea

mai multor copii. Caci jihadul are trebuinta de noi si numerosi

luptatori. Barbatul cu mai multe sotii e, in acest sens, un mai bun

jihadist. La inaltimea aceleiasi misiuni, mamele isi educa baietii

in idealul de ,,pui ai Califatului", iar pe fete, in acela de ,,perle"

(viitoare mame virtuoase si comori pentru sotii lor). Cei mai

inzestrati dintre ,,puii Califatului" sunt pregatiti special pentru

misiuni monstruoase: asista la decapitari, lapidari sau crucificari

ale dusmanilor si avanseaza inmanand calailor instrumentele

mortii; sunt indemnati sa-si spioneze si sa-si denunte familia;

invata sa fabrice bombe si sa fie mesageri, lunetisti sau atentatori

sinucigasi.

In vara lui 2017, cand Asne Seierstad si-a finalizat manuscrisul,

Ayan si Leila traiau o astfel de viata. Refuzasera intrebarile

autoarei si toate incercarile familiei si autoritatilor norvegiene de

a le face sa se intoarca acasa.

Era, fiecare, sotie de luptator in jihad si mama a unei ,,perle a

Califatului".

Lavinia Betea


Cuprins:

Prefata - Homo duplex si psihologia radicalizarii

de Lavinia Betea ........................... 5

PARTEA INTAI

Capitolul 1 - Ruptura ............................ 15

Capitolul 2 - Acoperite de val ..................... 35

Capitolul 3 - De-a baba-oarba .................... 56

Capitolul 4 - In Siria ............................. 64

PARTEA A DOUA

Capitolul 5 - Inceputul adolescentei ................ 91

Capitolul 6 - Misiunea ........................... 100

Capitolul 7 - La masa cu diavolul .................. 109

Capitolul 8 - Tie iti suntem devotati, Norvegia ....... 114

Capitolul 9 - Aceasta tinuta. .' ..................... 126

Capitolul 10 - Totul tine de inima ................... 131

Capitolul 11 - Matrimoniale musulmane ............. 141

Capitolul 12 - Trageri la tinta ...................... 155

Capitolul 13 - Intalniri halal ....................... 170

Capitolul 14 - Paragrafe ........................... 175

Capitolul 15 - O pasare ciudata .................... 186

Capitolul 16 - Despartirea ......................... 194

Capitolul 17 - Escrocherii in numele lui Dumnezeu ...................198

Capitolul 18 - Revolutia din octombrie .............. 216

PARTEA A TREIA

Capitolul 19 - Danse macabre ............. - ......... 2 23

Capitolul 20 - Planul ............................. 259

Capitolul 21 - Acasa .............................. 276

Capitolul 22 - Un om cumsecade, minunat ........... 285

Capitolul 23 - Prada de razboi ..................... 289

Capitolul 24 - Sfarsitul Acordului Sykes-Ficat ......... 308

Capitolul 25 - Dumnezeu nu e mare ................ 321

PARTEA A PATRA

Capitolul 26 - Nu fara fiicele mele ................... 343

Capitolul 27 - An nou, sanse noi .................... 353

Capitolul 28 - Nevestele din Raqqah ................. 361

Capitolul 29 - Baietii din Norvegia .................. 373

Capitolul 30 - Impusca-le pe fete daca vrei! ........... 388

Capitolul 31 - Ramadan ........................... 409

PARTEA A CINCEA

Capitolul 32 - O alta viata ......................... 419

Capitolul 33 - Vocile din minte ..................... 430

Capitolul 34 - Mostenirea ......................... 442

Cum am scris aceasta carte ........................ 457

Glosar .......................................... 469

Bibliografie ...................................... 473


Categorii in care se regaseste acest produs:
- Biografii, memorii, jurnale
- Literatura generala
- Istorie